Передача "Борисполя" в приватні руки принесе Україні 2,5 млрд євро

24-04-2018 10:29:16

Передача аеропорту "Бориспіль" в концесію, схвалена ще в 2012 році, може потенційно дати державі приблизно 2,5 млрд євро у вигляді інвестицій і платежів. Таку цифру озвучила глава Офісу Національної інвестиційної ради при президенті України Юлія Ковалів в інтерв'ю ЦТС.

Ковалів зазначила, що аеропорти "Львів" і "Бориспіль" є привабливими об'єктами для міжнародних інвесторів саме в формі концесійних проектів.

"Зараз з їх (інвесторів. - Ред.) Боку вже є інтерес, але вони чекають рішення від України - чи будуть конкурси, в якому форматі. Впевнена, що після прийняття закону, що бажають взяти участь буде більше, ніж ми очікуємо. Думаю, концесія в аеропортах може бути оголошена не раніше наступного року ", - припустила Ковалів.

Вона навела приклад концесії аеропорту Белграда, щоб оцінити потенціал "Борисполя".

"Одна зі свіжих історій успіху, яку Україну можна взяти за орієнтир, - концесія аеропорту Белграда. За обсягами пасажиропотоку він удвічі менше" Борисполя ". На концесійний конкурс було подано близько 25 заявок від окремих компаній і міжнародних інвестиційних консорціумів. Перемогла французька корпорація Vinci. структура виглядає так: держава отримує стартовий платіж до бюджету, близько мільйона євро, і концесійні платежі не менше 16 млн євро щорічно. Ще понад 700 млн євро у вигляді гарантованих інвестицій Vinci зобов'язується вкласти в і нфраструктуру аеропорту протягом 25 років. В результаті, держава отримає не менше 1,3 млрд євро протягом терміну дії договору концесії. Якщо умовно порівняти цей кейс з аеропортом Бориспіль, то подібний проект потенційно може принести Україні більше 2,5 млрд євро ", - розповіла Ковалів.

Нагадаємо, раніше в Мінекономрозвитку повідомляли, що готують перші пілотні проекти передачі морських портів у концесію.

Що таке концесія?
Концесія є однією з форм державно-приватного партнерства. Суть концесії полягає в тому, що держава, визнаючи свою неготовність самостійно впоратися з конкретним завданням, тимчасово продає приватному партнеру своє право на володіння і користування певним майном.

Для держави концесія вигідна тим, що вона:

  • привертає приватні гроші, зберігаючи власність над об'єктом;
  • може підвищити ефективність управління об'єктом, передавши його приватній особі, за рахунок цього посилити конкуренцію в галузі і якість послуг, що надаються.

Концесіонер отримує:

  • доступ до раніше недоступних для нього привабливим і стратегічно важливим економічним об'єктам;
  • розподіл ризиків;
  • державні гарантії повернення вкладених коштів (як мінімум, істотною їх частини).

Концесії ефективно застосовується в міжнародній практиці понад сто років. За даними Світового банку, в країнах, що розвиваються на частку концесій зараз доводиться до 70% контрактів, які держава укладає в сфері транспортної інфраструктури (залізничні й автомобільні дороги, морські та аеропорти). На сьогоднішній день концесійні договори укладаються в чотирьох десятках країн, включаючи Францію, Німеччину, США, Великобританію, Італію.